11. Op naar het volgende nieuwe land

2 augustus 2016 - Ulaanbaatar, Mongolië

In Irkutsk stappen we weer op de trein. Dit keer voor een traject van zo'n 24 uur en iets meer dan 1.100 km. In dat etmaal zit veel wachttijd vanwege de grensovergang met Mongolië. We zijn gewaarschuwd voor beambten met grote petten en tassen, tegen wie je heel beleefd tegen moet doen en die je paspoort innemen en dat een hele tijd bij zich houden en checken. Wat ik misschien nog wel spannender vond is dat de wc gedurende die hele wachttijd op slot is. Oké, daar kun je rekening mee houden tot op zekere hoogte, maar wat nu als je eten niet goed valt? En je hebt die wc gewoon heel erg nodig?

Het eerste deel van het traject volgt de oostelijke oever van het Baikalmeer een stuk. Je rijdt er echt vlák langs. Wanneer het ijs smelt (1,5 meter dik, er loopt in de winter zelfs een weg over het meer), leidt dat voor de trein wel tot problemen met kruiend ijs. Het was zonnig en helder en we hadden een mooi uitzicht op de bergen aan de andere kant. Wederom weer nauwelijks toerisme. Af en toe een paar wildkampeerders of een paar zwemmers. Verder helemaal niks. Deze trein was ietsje luxer en had airco! Ik kreeg er zelfs koude voeten van. Ook het beddengoed was beter. Onze coupégenoten waren deze keer Nederlands: een moeder en dochter. Ook zij hadden de verhalen over de grensrituelen gehoord. Uiteindelijk leidde dat er toe dat we de ruim vijf uur wachttijd best gemoedelijk zijn doorgekomen.

Ondanks de grondigheid aan zeker de Russische kant snappen we nog steeds niet waarom het zo lang moest duren. Er waren mensen voor de paspoorten, mensen voor de bagage, mensen die ruimtes in de trein zelf doorzochten, een man met een hond zelfs. De provodniki vonden het blijkbaar ook wat spannend, want die gingen van te voren nog stofzuigen en van alles schoonmaken. Ze deden ook een soort van voorinspectie van de coupés en wezen verstoord op het opbergvak boven de deur en zeiden daar iets over wat wij uiteraard niet begrepen. Ik ben van schrik de dekens die daar lagen maar op gaan vouwen. Na de paspoortmensen kwamen de bagagemensen. Ik moest mijn tas pakken en in de gang neerzetten en van er van alles uithalen. Ook al weet je dat je geen rare dingen bij je hebt, het is niet prettig. De hele sfeer was intimiderend. De gordijntjes in de gang moesten dicht. Later ook in de coupés. Toen ik op m'n bed was gaan liggen lezen, werd ik met een duw gesommeerd om weer af te dalen en te gaan zitten wachten op wat komen ging.

Het landschap was richting de grens heuvelachtig en veel opener geworden en toen we de volgende ochtend wakker werden, zaten we dan echt in Mongolië. Een 'girl power' busje met roze veloursbekleding en een vrouwelijke chauffeur was ons transportmiddel naar het hotel in Ulan Bataar. Onderweg langs de pinautomaat, waar 100.000 Tugrik het equivalent van ongeveer 50 euro bleek te zijn. Even omschakelen weer.

1. Jet:
    2 augustus 2016
    Ulan Bataar!!!! Zo'n prachtige naam, zo ver van huis!
  2. Ron:
    2 augustus 2016
    Leuke verhalen Anne-Marie ! Blijf vooral schrijven en genieten!
  3. Henk Zwart:
    2 augustus 2016
    Je merkt nou dubbel en dwars hoe vrijgevochten/onconventioneel wij Nederlanders zijn.
    Controle en doen wat een ander zegt daar hebben we een hekel aan.
    Zo te lezen zuigen jullie alle indrukken krachtig op.
    Geniet ervan en thuis mag je weer dwars zijn.
    Henk
  4. Cilia:
    2 augustus 2016
    Oh wat n ervqring in de trein...5 uur wachten my god...lang hoor..en dan nog je tas overhoop..zenuwslopend lijkt me.
    Heel grappig hoe jullie in Mongolie zijn onthaald in roze velours..geweldig.
    Mongolie lijkt me super mooi en bijzonder...
  5. Margriet Groenevelt:
    3 augustus 2016
    Ik zie het voor me..... En Bert en Ernie zongen het ook al "wat duurt dat wachten lang"
    Maar.... Het wachten loont: nu eindelijk kans op jonge Mongoolse goden in de yurt..... Ik wacht dus met spanning op het volgende reisblog
  6. J.C.Krap-swerms:
    3 augustus 2016
    Een bijzondere reis met schitterende verhalen waar wij ook van kunnen genieten. Dankzij de reisgenen van opa Swerms en jouw mooie verhaaltrant. Wij genieten echt. Omdat je zaterdag misschien een vulkaan beklimt of een wandeling maakt langs het Witte Meer, een yak melkt of een Mongools paardje berijdt en geen internet tot je beschikking hebt, feliciteren we je nu vast met je verjaardag. Het is vast de gedenkwaardigste van je leven. We wensen jullie een prachtig vervolg van de reis.
    Heel hartelijke groeten, hait en mem.
  7. Jos:
    Ha globetrotters,

Mooie verhalen. Je kunt er wel een boek over schrijven t.z.t. Kun je weer op het 'boekenbal' van de VK optreden, oh nee, boekenfeest moet ik zeggen.
    Goeie reis en veel plezier nog! Groeten uit een nat en grijs Holland. Jos
  8. Marcèle:
    4 augustus 2016
    Van dat soort ervaringen zou je acuut moeten plassen.... ;-)