1. Begint eer ge bezint

12 juni 2016 - Heerenveen, Nederland

Huh? Is dat spreekwoord niet andersom? Nee, niet altijd. Soms moet je jezelf even bij de lurven pakken om dingen in gang te zetten. Niet te lang nadenken, gewoon doen. En voordat ik het wist, hadden we geboekt voor de Trans Mongolië Express.

Bijna 8.000 kilometer in de trein, van Moskou via Ulan Bataar naar Beijing.

Als je niet uitstapt, doe je daar ongeveer zes dagen over.

Wij zijn bijna vier weken onderweg.

Een lezing in de bieb trok de al zo lang sluimerende fascinatie voor Rusland weer naar de oppervlakte. De Chinese Muur en de Verboden Stad lonkten en bij het vooruitzicht aan de onmetelijke vlakten van Mongolië begon het helemaal te kriebelen. Ik sprak erover met een vriendin. Zij zag het wel zitten. Mooi, dat was alvast een reismaatje. We lieten het even liggen. Plannen hebben is ook leuk. ‘Volgend jaar misschien’, hadden we gezegd.

Maar opeens was daar de stroomversnelling. Volgend jaar?

Waarom niet nu?

We doken erin, belandden bij een informatiemiddag van Tiara Tours, er kwam een offerte en even later hadden we de eerste termijn betaald.

We gaan!

Deze zomer storten Hennie en ik ons in de wereld van de trein, de samovar en de provodniki. De eindeloze berkenbossen, onafzienbare grasvlakten, boeddhistische kloosters, gefermenteerde paardenmelk en slapen in gers. Hangende kloosters, ondoorgrondelijk lachende Chinezen en fietsen door de hutongs in Beijing.

Wow.

And so the adventure begins …

1. Reislogger:
    12 juli 2016
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Anneke:
    13 juli 2016
    En ik zal jullie volgen van begin tot eind!
  3. Mariëtta:
    13 juli 2016
    Anne-Marie en Hennie, heel veel plezier met de voorbereidingen en een onvergetelijke reis toegewenst !
    We gaan jullie langs deze weg met heel veel plezier volgen !
  4. Ans:
    13 juli 2016
    Heel veel plezier! Ik ga jullie volgen op deze super bijzondere reis !
  5. Cilia:
    13 juli 2016
    Lieve Annemarie en Hennie, wat een geweldige stap. Inderdaad: begint eer ge bezint...wat een goede zet.
    Ik krijg meteen ook de kriebels. Zo bijzonder dat ik afgelopen week telkens Mongolie en de trans siberie express in me voelde prikkelen...en nu kan ik met jullie mee op reis.
    ik ga jullie volgen en reis mee vanuit Hveen, vanachter mijn laptop. Dank jullie wel dat jullie dit reizen naar ons overbrengen.
  6. Aaltje:
    13 juli 2016
    Veel plezier en ik zal jullie volgen!
  7. Nelleke en Mello:
    13 juli 2016
    Hey dames, wat moedig en vooral ondernemend.... nou uhhh... gewoon super leuk!! We zijn zeer benieuwd naar jullie verhalen en belevenissen die jullie wellicht gaan meemaken maar vooral heel veel plezier!
  8. Leny Wijnand:
    13 juli 2016
    Super stoer Anne-Marie en Hennie. Ik ga jullie volgen op deze onvergetelijke reis. Voor nu 'heel veel genieten' van de laatste voorbereidingen.
  9. Jet:
    14 juli 2016
    Een hele goede reis. Wat een avontuur!
  10. Margriet Groenevelt:
    15 juli 2016
    Safe trip! En geniet nooit met mate
  11. Margriet Groenevelt:
    15 juli 2016
    Safe trip! En geniet nooit met mate!
  12. Sabine:
    24 juli 2016
    Goede reis! Veel plezier. Ik ga jullie volgen.